V západnej Európe je úplne bežné, že si firmy dočasne zaplatia poradcov na oblasti, pre ktoré nemajú internú expertízu, ale potrebujú si ju rýchlo vybudovať alebo preveriť, či to pre nich môže fungovať. Niekedy je to vybudovanie e-shopu, zavedenie nového CRM systému alebo len zmena logistických ciest. Expert ponúkne možnosti, vyhodnotí plusy a mínusy a odporučí riešenia oveľa rýchlejšia ako si to môžete sami naštudovať. Vy ako manažér sa rozhodnete, či to budete riešiť hneď alebo neskôr a ktoré riešenie si vyberiete a hlavne či si zamestnáte človeka natrvalo. Investícia do konceptu od externého špecialistu, sa Vám môže zdať drahá, ale „kupujete“ si nielen skúsenosti a vedomosti k danej oblasti ale najmä riešenia, ktoré sú prispôsobené a šité priamo na Vašu firmu. Investovanie do vlastného riešenia systémom “pokus-omyl” Vás môže stáť omnoho viac času aj peňazí. Veď ani dom by ste nešli stavať bez odborne spracovanej projektovej dokumentácie…
Na slovenskom trhu pozorujem určité rozdiely oproti západnej Európe. Je tu akási skepsa voči externým poradcom, interim manažérom a konzultantom. A teraz nehovorím o nadnárodných koncernoch a veľkých firmách, ale o bežných slovenských podnikoch. Aj ja sa pýtam, prečo je tomu tak. Je to len tým, že to v našich zemepisných šírkach nebolo bežné a je len otázkou času, kedy sa to zmení? Aj tu sú veľké rozdiely podľa regiónu a odbornej oblasti. Nikto sa napríklad nezamýšľa nad tým, zavolať právnikovi a zaplatiť hodinovú sadzbu za radu. Aj externé účtovníctvo je dosť bežná vec. Pritom sa len málo ľudí zamyslí nad tým, že aj účtovník by mal byť vedený skúseným podnikovým ekonómom a sledovať ciele firmy. Ak ho firma interne nemá, je dobré aj toto s dôverou zveriť externým odborníkom a ušetriť tým množstvo peňazí z nevyužitých interných možností a externých príležitostí.
Táto situácia na slovenskom trhu môže to mať takéto dôvody.
1. Je to strachom, lebo externého človeka “nevlastním” a nemôžem kontrolovať?
Dobrí lídri však vedia, že si môžu zamestnať šikovnejších ako sú oni sami, lebo sa rýchlejšie posunú vpred a kontrolu si môžu vyjednať v zmluve o spolupráci a ošetriť klauzulou o mlčanlivosti.
2. Alebo je to ekonomicky príliš drahé?
Robenie vlastných chýb Vás stojí niekedy oveľa viac. Okrem toho existuje viacero príležitostí, ako požiadať o pomoc cez rôzne inovačné a rozvojové fondy, cez ktoré Vám potrebné poradenstvo alebo vzdelávanie poskytnú zadarmo.
3. Alebo je to tým, že majitelia firiem nevedia, kde je problém ukrytý a čo vlastne potrebujú?
Áno, v tomto prípade je naozaj náročné zadať do externého prostredia zákazku a nájsť na to správneho odborníka.
Z môjho pohľadu a doterajšej skúsenosti je posledný bod najkritickejší. Ak hovoríme o startupe je definovanie zadania omnoho jednoduchšie. Väčšina startupov totiž má vypracovaný podnikateľský plán a vie kam sa chce posunúť, teda vie zadať do externého prostredia konkrétnu úlohu. Áno, poradca s tým počíta, že zadanie sa v priebehu projektu viackrát mení a vyvíja, tak ako sa vyvíja celý projekt v stále meniacom sa podnikateľskom prostredí.
Ak však hovoríme o podniku, ktorý je už niekoľko rokov na trhu, je definovanie zadania omnoho náročnejšie. Bežne sa mi stáva, že dostanem zákazku pomôcť firme napísať podnikateľský plán pre ďalší rozvoj alebo na získanie financovania. Hneď v prvý deň zistím, že toto nebude mojim zadaním. Vo firme nájdem nevhodne nastavené procesy, niekoľko rokov neaktualizované ceny alebo neprimerané dodávateľské zmluvy. Podnikatelia pred rokmi nejako začali a vtedy možno aj mali svoj podnikateľský plán, ale ako rástli už sa nepýtali, či ho netreba aktualizovať a inovovať. A to je tá najčastejšia chyba. Prostredie sa totiž mení niekedy omnoho rýchlejšie ako naša firma. V každodennom “zhone” si občas treba nájsť odstup a opýtať sa: “Sme svojim podnikaním ešte na tej správnej ceste?” Ak zistíme, že nie sme, treba začať „upratovať“, urobiť potrebné zmeny a byť trpezlivý, kým sa zmeny prejavia – počkať niekoľko mesiacov na ich efekt. V tom lepšom prípade, firma bude ďalej fungovať zdravšie s využitím interných rezerv, aj bez potreby riešenia nového financovania. Tí šikovnejší z Vás, zvládnu takéto “firemné upratovanie” aj bez externej pomoci. Treba si len nájsť čas a pustiť sa do toho. Podľa mojej skúsenosti, v tomto prípade odporúčam radšej nadhľad a nezávislosť externého odborníka, ktorý nemá podnikovú slepotu, vie sa na vec objektívne pozrieť a opýtať sa tie správne otázky. Okrem objektivity, získate pre seba samého záväzok, že sa zmenám budete “naozaj” venovať a pozriete sa pravde o vlastnom podnikaní priamo do očí. Ak však nemáte strach túto pravdu uvidieť, čo je niekedy ten hlavný dôvod, prečo zmeny nerobiť.